Frågor och svar om tv och bredbandstjänster

Vilka fibertjänster har jag tillgång till på min adress?

Din hyresvärd Radiomasten erbjuder dig som boende Tv och streaming Lagom och en tv-box från Telia som ingår din hyra. Tv-tjänsten bygger på fiberteknik och har hög kvalitet och flexibilitet. Du tittar live och streamar ditt tv-innehåll både via tv-boxen och den kostnadsfria streamingappen Telia Play.

Utöver det kan du som hyresgäst individuellt beställa till en extra tv-box och ansluta bredband och hemtelefoni via fiberuttaget i bostaden. Du gör dina beställningar på egen bekostnad på zmarket.se där det finns ett brett utbud av leverantörer och tjänster.

Varför måste jag legitimera mig när jag kontaktar Telia?

För din säkerhet och trygghet legitimerar Telia alltid sina kunder i butik, via telefon eller på telia.se. Om du inte har möjlighet att legitimera dig med bank-id rekommenderar vi att du snarast möjligt beställer en personlig kod som du använder för alla dina ärenden hos Telia. Läs mer på telia.se/id. Du ringer och beställer din personliga kod hos Telia på 020-20 20 70 och väntar kvar tills samtalet kopplas fram till en agent. Du får din personliga kod på posten inom 5 arbetsdagar.

I Telias butiker kan du även legitimera dig med nationellt id-kort eller körkort.

Vilket tv-utbud har jag i Tv och streaming Lagom?

Tv och streaming Lagom från Telia ingår i din hyra. Paketet har 25 kanaler. Läs mer här: https://www.telia.se/produkt/kollektiv-lagom

Hur kommer jag igång med tv-tjänsten från Telia?

Kollektiva tjänster betyder att dina fibertjänster ingår i ditt boende. Beställ och aktivera enkelt Tv och streaming Lagom på telia.se/aktivera. Fyll i din adress, var noga med att välja rätt lägenhetsnummer. Paketet som ingår är förifyllt under rubriken ”Ingår i ditt gruppavtal”

Mer information:
Här kan du läsa mer om hur du kommer igång och hur du lägger in nya koder i tv-boxen. Koppla in tv-box från Arris med identifikationskod (telia.se)

Efter du har aktiverat dina tv-tjänsten kan du se dem på Mitt Telia. Du hittar även tv-koderna på Mitt Telia Logga in (teliacompany.com)

Hur kommer jag i kontakt med Telia?

För din säkerhet och trygghet legitimerar Telia alltid sina kunder i butik, via telefon eller på telia.se. Om du inte har möjlighet att legitimera dig med bank-id rekommenderar vi att du snarast möjligt beställer en personlig kod som du använder för alla dina ärenden hos Telia. Läs mer på telia.se/id. Du ringer och beställer din personliga kod hos Telia på 020-20 20 70 och väntar kvar tills samtalet kopplas fram till en agent. Du får din personliga kod på posten inom 5 arbetsdagar.

I Telias butiker kan du även legitimera dig med nationellt id-kort eller körkort.

Hur får jag min tv-box?

Du får tv-utrustningen och instruktionsmanualer när du aktiverat dina tjänster på telia.se/aktivera Kollektiva tjänster - Aktivera här - Telia.se

I beställningsbekräftelsen framgår hur utrustningen skickas till dig.

Du kan även kontakta Telias kundtjänst på 020-20 20 70 så hjälper de dig.

Hur kan jag se på tv i hela bostaden?

Det finns två sätt att se tv i flera rum i bostaden:

  1. Telia Play
    Den kostnadsfria streamingtjänsten Telia Play ingår i alla tv- och streamingpaket så att du kan ta med dig ditt tv-utbud i mobilen och surfplattan eller via en Chromecast eller Apple TV. Se ditt innehåll var du vill, när du vill både hemma och i hela EU/EES. Här hittar du information om hur du aktiverar Aktivera Telia Play – Telia.se och kommer igång Kom igång med Telia Play – Telia.se.
  2. Tvillingabonnemang
    Med Tvillingabonnemang kan du titta på dina tv-paket på flera tv-apparater i olika rum. För dig som har tv via fiber kan du beställa upp till två Tvillingabonnemang till en extra kostnad. För att beställa och använda Tvillingabonnemang behöver du beställa en extra tv-box per tv till extra kostnad.

Jag vill ha fler tv-kanaler än vad som ingår, hur gör jag? Vad finns att välja på?

Du beställer enkelt fler tv-kanaler, ytterligare tv- och streamingpaket i samband med att du aktiverar fibertjänsterna på Kollektiva tjänster - Aktivera här - Telia.se. Där får du erbjudanden anpassade utifrån vad som ingår i ditt kollektiva utbud.

Om du redan har aktiverat tv-tjänsten som ingår i ditt boende går du istället in på Mitt Telia Logga in (teliacompany.com) och beställer fler tv-kanaler, bredband eller ytterligare tv- och streamingpaket.

Du kan även ringa Telias kundtjänst på 020-20 20 70 eller besöka någon av våra butiker och återförsäljare. Du hittar alla våra butiker och återförsäljare här.

telia.se/merinfo kan du läsa mer om våra bästa erbjudanden för dig som har kollektiva fibertjänster från Telia i ditt boende.

Hur kopplar jag in tv-utrustningen?

Guider för inkoppling av tv-boxen: Support för Tv och streaming – Telia.se

Vad gör jag om det är fel på tv eller bredband?

Om du har problem med dina fibertjänster, felanmäler du direkt till din tjänsteleverantör.

Om du har problem med Tv och streaming Lagom, felanmäler du hos Telia på telefon 020-20 20 70.

Jag ska flytta från lägenheten. Vad behöver jag göra för att nästa hyresgäst ska kunna se på tv?

När du flyttar behöver du avaktivera tv-tjänsten så att den som flyttar in på adressen kan aktivera tjänsterna i sitt namn. Kontakta Telia på 020-20 20 70 så hjälper vi dig att flytta med eller avsluta dina tjänster. På så sätt undviker du även onödiga fakturor. Efter beställd flytt eller avslut av tjänster kommer du att få en retursedel hemskickad för retur av Telias utrustning.