Vanliga frågor

Här har vi samlat svaren på de vanligaste frågorna som vi får av våra hyresgäster.

  • Alla
  • Boende
  • Inflyttning
  • TV/Bredband
  • Utflyttning
  • Övrigt

Fråga

Svar

Vad händer om jag inte betalar hyran i tid?
Vi ser väldigt allvarligt på att du inte betalar din hyra i tid. Du betalar alltid hyran i förskott, senast den sista i varje månad för månaden som kommer. Om du inte betalar i tid och detta sker vid flera tillfällen, eller om du inte betalar alls, riskerar du att bli uppsagd. Kontakta oss alltid om du får problem med att betala hyran i tid. Flertal försenade inbetalningar kan leda till att du blir uppsagd trots att du inte har någon skuld till Radiomasten.

 

Blir jag vräkt om jag har fest?
Inte om det sker vid enstaka tillfällen och hålls på en rimlig nivå. Upprepas festandet regelbundet och du stör grannar finns risken att du blir uppsagd. Då kan uppsägning och i sista hand vräkning bli aktuellt. Naturligtvis måste du ta hänsyn till övriga boende. Huvudregeln är att du får ha hur mycket fest du vill, bara du inte stör din omgivning. Tänk på att du även är ansvarig för dina gästers beteende och handlingar.
Vilken uppsägningstid gäller för bostad?
För bostadslägenhet gäller 3 månaders uppsägningstid räknat från månadsskiftet. Om en hyresgäst avlider gäller kortare uppsägningstid, en månad under förutsättning att uppsägning sker inom en månad från dödsfallsdatumet och att övriga handlingar / dokument inlämnas med uppsägningen. Till uppsägningen ska ett dödsfallsintyg och en släktutredning bifogas (från Skatteverket). Den som företräder dödsboet ska ha en fullmakt från övriga dödsbodelägare. Görs inte uppsägningen inom en månad efter dödsfallet gäller tre månaders uppsägningstid.
Vilka Tv-kanaler finns det i min bostad?

Radiomasten erbjuder dig som boende digital-tv från Telia och som ingår i ditt boende. I grundutbudet, som är gratis för Radiomastens hyresgäster, ingår Telias paket TV-lagom. Därutöver kan ni ansluta telefon och dator via antingen Fiber eller tv-uttaget. 

Hur söker jag en lägenheten hos er?
Enklast är att bevaka vår hemsida. Vi publicerar våra lediga lägenheter där, om än för kortare tid. Anmäl er till Intresseanmälan så får ni ett mail varje gång vi publicerar nya lediga lägenheter. Urval av intressenter sker sedan efter vår Hyrespolicy.
Får jag måla och tapetsera om lägenheten.
Ja, men kontakta hyresvärden innan för att få ett ok på vad som gäller tapetval och kulör. Kom bara ihåg att arbetet måste vara fackmässigt utfört. I annat fall blir du skyldig att stå för kostnaden avseende återställning av lägenheten när du flyttar.
Nyckelutlämning vid inflyttning
Ni har rätt till nycklarna från kl 12.00 på inflyttningsdagen. Är inflyttningsdagen på en lördag/söndag så är inflyttningsdagen på nästkommande helgfria vardag. Efter att besiktning av lägenheten genomförts och blivit godkänd samt att vi fått nycklarna av tidigare hyresgäst försöker vi lämna dem vidare så snart vi kan.
Hur säger jag upp en lägenhet?

En skriftlig uppsägning görs enligt ett av följande alternativ.

  • Underteckna ditt befintliga kontrakt vid "Överenskommelse om avflyttning" och skicka sedan in kontraktet till oss med post eller lämna i vår brevlåda på Drottninggatan 26.
  • Skriv ett brev: ”Härmed säger jag upp min lägenhet…….” namn, adress, telefonnummer och er nya postadress. Uppsägning via e-post är inte giltlig, eftersom din underskrift krävs.

Är ni två som står på kontraktet så måste båda skriva under uppsägningen. Tänk på att uppge aktuellt telefonnummer och ny adress så att vi enkelt kan komma i kontakt med er för att kunna boka lägenhetsvisningar och besiktning.

Jag saknar min hyresavi. Vad gör jag?

Om du saknar dina hyresavier kan du maila till info@radiomasten och be om nya.

Jag har hund/katt, får jag ha den i lägenheten?
Ja, man får ha husdjur. Det är dock viktigt att husdjuren sköts så att inte olägenheter uppstår för dina grannar och att man har uppsikt över katten om den släpps ut. Skador såsom klösmärken på väggar, sönderrivna golvmattor osv får man ersätta den dagen man flyttar. Är man hemifrån hela dagen ska man veta med säkerhet att hunden inte stör och skäller.  
Vem städar tvättstugan?
Det gör hyresgästerna själva. Det ingår i ditt åtagande som hyresgäst. En huvudregel är att man ska lämna tvättstugan i det skick man själv önskar när man kommer dit. Radiomasten tillhandahåller med städutrustning. Om det saknas något städmaterial, meddela oss.
Vart har ni ert kontor?
Vårt kontor finns på Drottninggatan 26, invid rondellen. Det lilla bruna huset vid parkeringsplatsen. Kundtjänst är öppet helgfria vardagar mellan kl 8.00-10.00. Kan du inte besöka oss under dessa tider, hör av er så bokar vi in en tid. Välkomna!
Vad gör jag om det är fel på Tv-signalerna?
Undersök först om felet endast är hos dig. Det gör du enklast genom att kontrolla att det fungerar hos grannen. Om felet inte är hos dig så finns telefonnummer till Telia i trapphuset. Ring och felanmäl direkt till dem.
Går det att betala hyran med autogiro?

Ja, vi har autogiro. Tag kontakt med ekonomiavdelningen, 0141-518 00 (vid talsvar tryck 2), och lämna ert kontonummer så registrerar vi det direkt hos Bankgirot. Från nästa hyresavisering kommer det att fungera. Du får som vanligt en hyresavi där beloppet framgår och vilket datum det dras från ert konto.